Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014

Πώς ο Αβραμόπουλος νίκησε Ντόρα και Μαρία


Τον διπλό στόχο της ισχυρής εκπροσώπησης της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και της μη διασάλευσης των εύθραυστων εσωκομματικών ισορροπιών στο γαλάζιο στρατόπεδο, φαίνεται πως εκπληρώνει η επιλογή Αβραμόπουλου για την Κομισιόν, η οποία σύμφωνα με το ρεπορτάζ "κλείδωσε" κατά την τελευταία συνάντηση του Αντώνη Σαμαρά και του Ευάγγελου Βενιζέλου στο Μέγαρο Μαξίμου, την προηγούμενη εβδομάδα.

Ωστόσο, το ζήτημα της επιλογής του προσώπου που θα εκπροσωπούσε τη χώρα μας στην Κομισιόν απασχολούσε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα το πρωθυπουργικό επιτελείο, που μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, στάθμιζε όλα τα δεδομένα, προκειμένου η τελική απόφαση να προκαλέσει τους λιγότερους δυνατούς κραδασμούς, εντός και εκτός Ελλάδος.

Η επιλογή Αβραμόπουλου, ως του νέου Έλληνα κοινοτικού Επιτρόπου, προέκυψε κατόπιν συνεννόησης του Αντώνη Σαμαρά και του Ευάγγελου Βενιζέλου, αφού πρώτα το Μέγαρο Μαξίμου απέρριψε την εκδοχή να σταλεί στις Βρυξέλλες η Ντόρα Μπακογιάννη, πρόσωπο το οποίο συναντούσε εξ αρχής ισχυρές αντιδράσεις ακόμη και στον στενό πυρήνα των συνεργατών του Αντώνη Σαμαρά.

Οι δύο κεφαλές της κυβέρνησης δεν συμφωνούσαν, πάντως, εξ αρχής στο πρόσωπο του υπουργού Άμυνας. Ο Ευάγγελος Βενιζέλος είχε ταχθεί υπέρ της ανανέωσης της θητείας της Μαρίας Δαμανάκη, που σύμφωνα με το σκεπτικό του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και λόγω της επετηρίδας θα μπορούσε να διεκδικήσει ισχυρότερο χαρτοφυλάκιο, ακόμη και μία από τις θέσεις Αντιπροέδρων της Κομισιόν.

Ο πρωθυπουργός, μολονότι δεν ήταν αντίθετος στο σενάριο ανανέωσης της θητείας της κυρίας Δαμανάκη, φέρεται να μελετούσε τη "μεγαλύτερη εικόνα", δηλαδή τόσο το ζήτημα της αναλογίας ανάμεσα στο ΕΛΚ και το ΕΣΚ στη νέα σύνθεση της Κομισιόν, όσο και των αντιδράσεων από την απόρριψη της υποψηφιότητας της κυρίας Μπακογιάννη, που η ίδια είχε δημοσιοποιήσει ευρέως τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος.

Έμπειροι πολιτικοί αναλυτές σημειώνουν, μάλιστα, πως δεν είναι καθόλου τυχαίο πως τα δημοσιεύματα, που "έδειχναν" προς την επιλογή Αβραμόπουλου πύκνωσαν μετά τα ταξίδια Σαμαρά σε Βρυξέλλες και Φλωρεντία. Σαμαράς και Βενιζέλος ουδέποτε ασχολήθηκαν σοβαρά με άλλες υποψηφιότητες, που τους τελευταίους δύο μήνες είχαν απασχολήσει πολιτικά και δημοσιογραφικά γραφεία.

Αμέσως μόλις οι δύο άνδρες συμφώνησαν στην επιλογή Αβραμόπουλου, ο οποίος ενημερώθηκε από τον Αντώνη Σαμαρά, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον Ευάγγελο Βενιζέλο, ώστε να γνωρίζει ότι η τοποθέτηση του στην Κομισιόν έχει και τη συγκατάθεση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης.

Ο Ευάγγελος Βενιζέλος ενημέρωσε τον Δημήτρη Αβραμόπουλου πως συμφωνεί με την μετακίνηση του στις Βρυξέλλες, προτάσσοντας τους βασικούς στόχους της κυβέρνησης που σχετίζονται με την σταθερότητα και την οριστική έξοδο της χώρας από την κρίση χωρίς στρατηγικές αμφιταλαντεύσεις, αλλά με καθημερινή προσπάθεια για την βελτίωση αναγκαστικών ρυθμίσεων που δεν υπηρετούν πραγματικά το στόχο της εθνικής ανταγωνιστικότητας.

Ο κύριος Βενιζέλος ενημέρωσε τον κύριο Αβραμόπουλο και για την αναγκαιότητα λήψης θετικών μέτρων αναπτυξιακού και κοινωνικού χαρακτήρα, επισημαίνοντας του πως ανεξαρτήτως του χαρτοφυλακίου, που θα εξασφαλίσει, οφείλει να υπηρετήσει τη συγκεκριμένη στρατηγική κατά τη θητεία του στις Βρυξέλλες.

Στελέχη, που γνωρίζουν πολύ καλά το ενδοκυβερνητικό παρασκήνιο, δεν εξεπλάγησαν, που ο Ευάγγελος Βενιζέλος συναίνεσε στην επιλογή Αβραμόπουλου για την Κομισιόν, παρόλο που οι δύο άνδρες είχαν διασταυρώσει τα ξίφη τους το προηγούμενο χρονικό διάστημα, καθώς ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης είχε θεωρήσει ότι ο Δημήτρης Αβραμόπουλος δεν υπερασπίστηκε σθεναρά τη νομοθετική ρύθμιση του 2010 για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού.

Και αυτό γιατί εν συνεχεία ο κύριος Αβραμόπουλος εισηγήθηκε στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση, που συνιστά κατ ουσίαν πανηγυρική αποδοχή και εφαρμογή του νόμου του 2010.

Μάλιστα, κύκλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, βαθείς γνώστες των εύθραυστων ισορροπιών μεταξύ της Βασιλίσσης Σοφίας και του Πενταγώνου, παρατηρούν - απαντώντας σε δημοσιεύματα ακροδεξιών εντύπων για δήθεν διαφωνίες σε θέματα εξωτερικής πολιτικής μεταξύ των δύο Υπουργείων - πως για πρώτη φορά ύστερα από 10ετίες, υπάρχουν για όλα τα κρίσιμα θέματα γραπτές οδηγίες του Υπουργού Εξωτερικών, κάτοπιν συνεννόησης με τον πρωθυπουργό, ώστε εκ των πραγμάτων δεν υπάρχει κανένα σημείο δεκτικό "αποκλίσεων" από το Υπουργείο Άμυνας.