Νέα «μαύρη» σελίδα άνοιξε την Πέμπτη στην πολυτάραχη –τους τελευταίους μήνες– ιστορία της Volkswagen, μετά την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ότι «κόβει» τη γραμμή της χρηματοδότησης προς τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Όπως ανακοίνωσε από τις Βρυξέλλες ο πρόεδρος της ΕΤΕπ, Werner Hoyer, η τράπεζα «παγώνει προς το παρόν» κάθε χρηματοδότηση προς τη VW, μέχρι ότου να αποσαφηνιστεί κατά πόσο τα δάνεια που της έχει χορηγήσει έχουν την παραμικρή ανάμιξη στο σκάνδαλο της παραποίησης των ρύπων που ταλανίζει την εταιρεία τους τελευταίους μήνες.
Ήδη από τον Σεπτέμβριο, όταν έγινε γνωστό το «κόλπο» παραπλάνησης των καταναλωτών μέσω εγκατάστασης λογισμικού παραποίησης των ρύπων σε οχήματα της Volkswagen, η ΕΤΕπ είχε γνωστοποιήσει ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να διακόψει κάθε χρηματοδότηση προς τον γερμανικό κολοσσό, ώστε να μην θεωρηθεί ότι με τα δάνειά της «χρηματοδοτεί» την εξαπάτηση των καταναλωτών.
Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, το υπουργείο Δικαιοσύνης από κοινού με την Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των ΗΠΑ κατέθεσαν αγωγή κατά του γερμανικού ομίλου καταγγέλλοντας την παραβίαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας.
Τα τελευταία 25 χρόνια, η ΕΤΕπ έχει χορηγήσει στη Volkswagen δάνεια ύψους 4,6 δισ. ευρώ για την κατασκευή κινητήρων χαμηλών ρύπων και ανέγερση εργοστασίων, μεταξύ άλλων, στη Νότια Αμερική. Από τα κεφάλαια αυτά, ανεξόφλητα παραμένουν τα 1,8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα Sueddeutscche Zeitung.
Όπως διαμήνυσε στην εφημερίδα τον Σεπτέμβριο ο Werner Hoyer, εάν διαπιστωθεί ότι τα χρήματα που δανείστηκε η αυτοκινητοβιομηχανία από την ΕΤΕπ χρησιμοποιήθηκαν για άλλο σκοπό από αυτόν που είχε συμφωνηθεί, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο ανάκλησης των χορηγούμενων ποσών, το οποίο σημαίνει ότι η VW θα πρέπει να επιστρέψει άμεσα το ποσό το 1,8 δισ. ευρώ.
Φυσικά, κάτι τέτοιο θα σήμαινε «στραγγαλισμό» της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, σε όρους ρευστότητας, και μένει να δούμε κατά πόσο η ευρωπαϊκή τράπεζα θα προβεί σε μια τόσο δραστική ενέργεια.
Και μόνο το πάγωμα της χρηματοδότησης, πάντως, επιφέρει νέο, σοβαρό πλήγμα στη Volkswagen που, όπως δείχνουν τα πράγματα, βυθίζεται ακόμη πιο βαθιά στη δίνη του σκανδάλου που η ίδια προκάλεσε.